prawko kat a1 białystok

"Jazda na motocyklu to najprzyjemniejsza rzecz jaką robi się w ubraniu"

Stefan Rzońca

Egzamin

AM

Wstecz
Wstecz
Egzamin

AM

Przystępując do egzaminu praktycznego osoba egzaminowana jest obowiązana posiadać odpowiedni  strój ochronny w postaci:
- kurtki z długimi rękawami zapinanej na guziki, zatrzaski lub zamek
- spodni z długimi nogawkami
- obuwia pełnego, zakrywającego stopę, wiązanego lub  zapinanego na klamry, rzepy lub    zatrzaski lub obuwia typu motocyklowego
- rękawic zasłaniających całe dłonie
Wszystkie niezbędne elementy stroju nasz ośrodek udostępnia osobie egzaminowanej w ramach opłaty za szkolenie. Zdający nie musi posiadać własnego stroju.
Do egzaminu praktycznego może przystąpić osoba, która otrzymała pozytywny wynik z teoretycznego egzaminu państwowego.
Część praktyczna egzaminu państwowego odbywa się motorowerem Yamaha YN 50 (Neo’s, automat) lub Romet Ogar Caffe 50 (4-biegowy) i polega na:

1.Wykonaniu na placu manewrowym zadań:
- prezentacja dwóch losowo wybranych zagadnień z obsługi motoroweru
- przemieszczenie motoroweru bez pracującego silnika w wyznaczonym stanowisku
- jazda po „ósemce”
- slalom wolny
- slalom szybki
- hamowanie awaryjne

2. Wykonaniu w ruchu drogowym zadań:
Przejechania zgodnie z zasadami ruchu drogowego i techniką kierowania pojazdem w ruchu ulicznym  w czasie 10 minut .

Osoba egzaminowana uzyskuje:
- POZYTYWNY wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli poprawnie wykonała wszystkie zadania zarówno na placu manewrowym jak i w ruchu drogowym
- NEGATYWNY wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne.

Cena egzaminu państwowego: jazda 140.- zł

DOKŁADNY PRZEBIEG EGZAMINU:

1.Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy, oraz ruszanie z miejsca

1. Osoba egzaminowana zakłada kask (zapina pasek pod brodą), posiada odpowiedni
ubiór (zapinana kurtka z rękawami, spodnie z długimi nogawkami, odpowiednie buty, rękawice), prezentuje motorower omawiając:
- (manual) sprawdzenie stanu łańcucha , prawidłowo naciągnięty (zwis 25-35 mm) i nasmarowany 
Po wylosowaniu omawia jedno zadanie z następujących :
a) poziom płynu hamulcowego – wskazać zbiorniczek i okienko, właściwy poziom płynu znajduje się powyżej znaku MIN.  Motorower powinienstać być ustawiony pionowo na płaskiej powirzchni z kierownicą ustawioną do jazdy na wprost.
b) poziom oleju w slniku:
- automat: wskazac zbiornik dozownika oleju, stwierdzić obecność oleju w zbiorniku.
w przypadku jego braku należy uzupełnić. Motorower powinienstać być ustawiony pionowo na płaskiej powirzchni, silnik chłodny
- manual: wskazać okienko kontrolne poziomu oleju oraz korek wlewu oleju, prawidłowy poziom pomiędzy MIN-MAX. Motorower powinienstać być ustawiony pionowo na płaskiej powirzchni, silnik chłodny
c) działanie sygnału dźwiękowego – sprawdzić włączając zapłon
Po wylosowaniu omawia jedno zadanie z następujących :
a) działanie świateł zewnętrznych pojazdu – po włączeniu zapłonu :
- kierunkowskazy lewy i prawy,
- pozycyjne , mijania , drogowe (manual)
- mijania, drogowe – po uruchomieniu silnika (automat)
- STOP – nacisnąć dźwignię hamulca (przedni) i  (tylny)
2. Zdjąć motorower z podpórki i przemieścić go w wyznaczonym stanowisku przy
unieruchomionym silniku, nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko,
max 3-zmiany kierunku ruchu (do tyłu , do przodu, do tyłu) .
3. Postawić na podpórce
4. Dosiad motoroweru, ustawienie lusterek, uruchomienie silnika
5. Upewnienie się o możliwości jazdy
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu
drogowym (oglądanie się przez ramię w obie strony)
b) ocena sytuacji wokół pojazdu
6. Płynne ruszenie (oglądanie się w obie strony) , zwiększenie obrotów silnika (automat)

2. Jazda po ósemce 

1. 5-krotny przejazd po torze w kształcie cyfry 8
a) bez podpierania nogami
b) bez najeżdżania na linie
c) bez kierunkowskazów , bez oglądania się przez ramię
d) silnik nie może zgasnąć

3. Slalom wolny

Dwukrotny przejazd pomiędzy 5-ma bramkami
a) bez potrącania pachołków
b) bez podpierania nogami
c) upewniać się przed skrętami – oglądanie przez ramię
d) silnik nie może zgasnąć

4. Slalom szybki

Dwukrotny przejazd pomiędzy 3-ma pachołkami, wjazd i wyjazd przez bramki
a) średnia prędkość przejazdu – dowolna
b) przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu (nie dotyczy automatu)
c) niepodpieranie się nogami
d) niepotrącanie pachołków
e) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne

5. Hamowanie awaryjne

Rozpędzić motorower do ok. 45 km/h, na polecenie egzaminatora HAMUJ! uruchomić obydwa hamulce i zatrzymać motorower (nie blokować kół, nie jest mierzona długość drogi hamowania)

6. Jazda w ruchu drogowym zgodnie z zasadami i techniką kierowania

Trasa jazdy ulicami miasta na rządanie egzaminatora, gdy nie wydaje polecenia – należy jechać prosto. Nie należy jechać zbyt wolno, egzaminator zwróci uwagę na dynamikę jazdy, zwracać uwagę na wyjazd autobusów z przystanków. Egzaminator jedzie za motorowerzystą  samochodem osobowym, łączność radiowa pomiędzy egzaminatorem a zdającym.

Przerwanie egzaminu państwowego gdy:
a) kolizja drogowa (nawet nie z winy zdającego)
b) niepoprawne zachowanie się przed przejściem dla pieszych (wyprzedzanie, omijanie, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, itp.)
c) niezastosowanie się do sygnałów świetlnych, osób kierujących ruchem
d) niezastosowanie się do znaków zakaz: wjazdu, ruchu, skrętu, nakaz jazdy, linia podwójna ciągła, STOP, skręt z niewłaściwego pasa ruchu,
e) nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu pojazdom (zmiana pasa, włączanie się do ruchu)
f) przekroczenie prędkości dopuszczalnej o więcej niż 20 km/h
g) naruszenie zakazu wyprzedzania (ze złej strony, zabronione miejsca, znaki zakazu, itp)

Rejestracja przebiegu egzaminu

Zapis dźwięku i obrazu za pomocą kamery przez przednią szybę pojazdu. Jeżeli nastąpi awaria urządzenia egzamin zostaje przerwany i powtórzony na koszt WORD-u.

UWAGA ! Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie zabronione.